Grundskole: Temaoversigt

2018-19: Retfærdighed og forsoning

Temaet Retfærdighed og forsoning analyserer på forhold i et samfund, der skaber had og fordomme mellem befolkningsgrupper. Når helt almindelige mennesker pludselig er parate til at begå overgreb mod andre mennesker, hvordan og hvem har så iscenesat dette? Hvem har mod og pligt til at gå imod et samfund, hvor lighed og demokrati er på vej til at forsvinde?

Nedenfor kan du kort læse om de undertemaer, der kan arbejdes med. Klik på billedet for at gå til temasiden.
Holocaust i et historisk tilbageblik
Holocaust i et historisk tilbageblik
Holocaust er et velbeskrevet folkedrab og ved at analysere Holocaust, kan vi måske blive klogere på folkedrabets mekanismer. For hvilke samfundsmæssige forandringer gik forud for Holocaust?

Nazisternes projekt var at gøre Tysklands til en stor nation, efter de havde tabt 1. verdenskrig. Nazisterne lagde jøderne for had gennem deres politik. Til at begynde med blev denne antisemitiske politik modvilligt accepteret af almindelige tyskere, da de oplevede, at Hitler skabte jobs og en bedre økonomi for landet. Og i løbet af de første få år nazisterne er ved magten, lykkes det dem at få modstanden mod antisemitismen til helt at forsvinde. I 1935 blev Nürnberglovene vedtaget. Disse love gjorde livet besværligt for de tyske jøder og gav dem langt færre rettigheder end ikke-jødiske tyskere. Det betød, at man nu havde udpeget jøder som andenrangsborgere, og vejen var dermed banet for Holocaust og drabet på 6 millioner jøder.
Klik på billedet ovenfor eller her for at gå til temasiden.
Folkedrab i Rwanda
Rwanda - fra fortid til fremtid
Hvordan kommer et land videre, hvor grupperinger i befolkningen har været enten bødler eller ofre i et folkedrab? I Rwanda blev betingelserne for et folkedrab skabt over en lang periode. Da det brød ud i 1994 blev 800.000 mennesker, primært af tutsi-afstamning, slået ihjel på bare tre måneder af de såkaldte hutu-ekstremister i befolkningen.

Rwandas etniske grupper blev skabt af belgierne i 1933 ud fra en raceteori, der herskede i mellemkrigstidens Europa. Rivalisering og misundelse grupperne imellem banede vejen for skabelsen af fjendebilleder. Medierne opildnede til overgreb og mord gennem propaganda, mens verdenssamfundet tøvende så til. I dag forsøger alle indbyggere efter bedste evne at leve sammen i fred og harmoni. Hvordan kan man bedst hele gamle sår, når gammelt nag, had og krav på hævn lurer lige under overfladen?
Det nye interaktive undervisningsspil om konflikten på Balkan
Truth Hunter - efter krigen i Bosnien
Petar er mistænkt for at være krigsforbryder under Balkankrigen, da det multi-etniske Jugoslavien brød sammen i 1992. Du er udsending fra FN og skal undersøge, hvad der egentligt skete. Du taler med mange forskellige mennesker – bosniere, serbere og kroater eller folk med mixet etnicitet. Du træffer mange valg undervejs, og ved spillets afslutning skal du afgøre, om du har nok materiale til en retssag mod Petar. Er det overhovedet ønskeligt at gennemføre en retssag – ribber det ikke bare op i gamle sår? Og: Er det overhovedet muligt at opnå retfærdighed?
Klik på billedet ovenfor eller klik her for at gå til temasiden.

2017-18: Viden og ansvar

Nedenfor kan du kort læse om de undertemaer, I kan arbejde med. Klik på billedet for at komme til temasiden.
Arbejd med internationale konventioner og nutidige konflikter om folkedrab
Holocaust - viden og ansvar
Arbejd med internationale konventioner og nutidige konflikter. Er lovgivning nok, eller skal der handling til - også af den enkelte - for at bevare demokratiet og undgå forfølgelse af udsatte befolkningsgrupper?
Yazidi på kanten af et folkedrab
Yazidi - på kanten af et folkedrab?
I 2014 blev yazidierne i Iran udsat for overgreb af Islamisk Stat. Mange blev oplyst om konflikten gennem sociale medier. Men hvem tog ansvar? Er overgrebet at regne for et reelt folkedrab? Og hvilket ansvar ligger så det internationale samfund? Disse spørgsmål kan du arbejde med i dette undertema.
Hvilke mekanismer kan medvirke til eller modvirke, at konflikter i samfundet udvikler sig til forfølgelse - og måske i sidste ende folkedrab
Tænk hvis det skete for mig ...
Hvilke mekanismer kan medvirke til eller modvirke, at konflikter i samfundet udvikler sig til forfølgelse - og måske i sidste ende folkedrab? Gennem fiktive hændelser holdt op mod virkeligheden, kan du arbejde med disse spørgsmål i dette undertema.
UVM white


Frederiksholm kanal 21

1220 København K


Om Aldrigmere.dk

AldrigMere.dk er en hjemmeside
om Holocaust og andre folkedrab
med danske skoleelever og lærere
som målgruppe
Vi bruger cookies på Aldrig merePå Aldrig mere bruger vi cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på Aldrig mere, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere her
ja, jeg accepterer